Chocieszów 30
57- 320 Polanica Zdrój
tel.: 74 868 25 49
kom.: 605 765 545
e-mail.: muziewicz@op.pl
Chocieszów 30
57- 320 Polanica Zdrój
tel.: 74 868 25 49
kom.: 605 765 545
e-mail.: muziewicz@op.pl
Witraż rozwinął się z mozaiki. Pierwsze wzmianki o witrażach pochodzą z początku V w. i od samego początku jego rozwój był związany z budownictwem kościelnym. Najstarszy zachowany witraż przedstawiający głowę Chrystusa z klasztoru Weissenburg, pochodzi z IX w. W architekturze kościelnej i klasztornej witraż był nie tylko szybą zamykającą otwór okienny. Wprowadzając światło do wnętrza, barwił je i wytwarzał nastrój, stanowił ilustrowaną księgę przedstawień religijnych, co niewątpliwie wywierało olbrzymie wrażenie wśród wiernych zgromadzonych w kościele, wzbudzając w nich respekt i większą bojaźń bożą. Rozwój witrażu nastąpił w XII w. kiedy to powierzchnia okien uległa znacznemu powiększeniu oraz udoskonalono technikę produkcji i barwienia szkła. Rozkwit witrażownictwa nastąpił w okresie gotyku (XIII i XIV w.), wówczas zajął on ważną pozycję wśród sztuk pięknych. Przykładem kunsztu ówczesnych artystów mogą być witraże kościołów w Chartres, Bourges, katedry Notre Dame i Ste Chapelle w Paryżu, w Polsce – w Kościele Mariackim w Krakowie.
Monumentalne budownictwo renesansu i baroku nie składało szczególnych zapotrzebowań pod adresem witrażystów. Jasne światło dzienne przepełniać zaczęło wnętrza. Epoka renesansu wzorując się na spuściźnie antyku odwróciła się od średniowiecza. Zanikły witraże o charakterze mozaikowym oraz ikonograficznym. Od końca XV wieku coraz wyraźniej występuje okno oszklone o świeckim charakterze przedstawień, rozwijając formę okien herbowych i gabinetowych. Okna zaczęły także imitować malowidła sztalugowe, stając się właściwie malowidłami na szkle. Stosowano coraz większe i cieńsze szyby, redukowano również listwy ołowiane, używano częściej farby naszkliwne. Nowością było zapoczątkowanie w tym okresie stosowania diamentu szklarskiego , co ułatwiło wycinanie szkła według szablonów. W XVIII wieku pod pretekstem potrzeby oświetlenia wnętrz zanotowano przypadki usuwanie średniowiecznych witraży z kościołów. Prawie zupełnemu zapomnieniu uległa znajomość witrażownictwa. Rozwinęła się natomiast technika witrochromii czyli malowania na szkle farbami olejnymi czy klejowymi.
Pojawiły się pierwsze opracowania naukowe poświęcone witrażom oraz warsztaty rozwijające technikę witrażownictwa. Na przełomie XIX i XX wieku walory i piękno witraży odkryła secesja, która przyniosła ze sobą m.in. zamiłowanie do falistych i płynnych linii, bogatej ornamentyki oraz swobodnych układów kompozycyjnych. Znaczące miejsce w witrażownictwie tego okresu zajęli polscy twórcy. Józef Mehoffer zdobył pierwszą nagrodę w międzynarodowym konkursie na witraż do katedry we Fryburgu. Stanisław Wyspiański przygotował projekty witraży dla kościoła oo. Franciszkanów w Krakowie. Ważne w rozwoju współczesnego witrażownictwa były dokonania Ludwika Comforta Tiffany'ego w Nowym Jorku. Zastosował on nowy rodzaj szkieł tzw. opalizowanych a także nową bardziej finezyjną technikę łączenia szkieł witrażowych – przy pomocy owijania ich folią miedzianą i lutowania.
Witrażem interesowali się także ekspresjoniści, kubiści, surrealiści i abstrakcjoniści. Nowatorską formę ekspresji w swych witrażach stosował Mark Chagall. W XX wieku pojawiła się nowa technika witraża szklano-betonowego (dalle de verre). Obecnie witraże mają bardzo szerokie zastosowanie. Spotykane są nie tylko w przeszkleniu okien, lecz także w drzwiach, meblach, przesłonach parawanach, ścianach działowych oraz w przedmiotach użytkowych jak np. lampy, abażury.