Chocieszów 30
57- 320 Polanica Zdrój
tel.: 74 868 25 49
kom.: 605 765 545
e-mail.: muziewicz@op.pl
Chocieszów 30
57- 320 Polanica Zdrój
tel.: 74 868 25 49
kom.: 605 765 545
e-mail.: muziewicz@op.pl
Organizacja pracowni witraży to rzecz raczej indywidualna, ale jest sporo elementów stałych, występujących we wszystkich pracowniach, tj. wspomniane już regały na szkło, czy stoły do cięcia szkła i składania kwater. Stół podświetlany, na którym wykonuje się opracowanie malarskie i oczywiście piec do wypalania szkła. Wśród podstawowych narzędzi można wymienić: nóż do szkła, szczypce do szkła, rozwieracz do ołowiu, nóż do ołowiu, lutownica, młotek i zestaw pędzli do malowania na szkle. Są to pędzle z sierści bobra o specyficznych właściwościach i formowane w kształty umożliwiające stosowanie emalii szkliwnych. Narzędziem niezmiennie budzącym zainteresowanie osób odwiedzających pracownię witraży są nożyczki z podwójnym ostrzem na dole, które służą do rozcinania szablonów.
Witraże składają się z trzech zasadniczych komponentów: szkła, dwuteowników ołowianych (szprosów), oraz emalii szkliwnych (kontur, patyna). Na przełomie XIX i XX wieku Louis Comfort Tiffany zastosował łączenie szklanych elementów za pomocą taśmy miedzianej samoprzylepnej i cyny. Ta technologia jest stosowana do dziś równolegle z metodą tradycyjną. Szkło jest barwione w masie tlenkami metali. Zgodnie z przygotowaną dokumentacją, którą stanowi projekt, opracowanie malarskie, rysunek linearny oraz szablony, wycina się szklane elementy i poddaje się je przewidzianemu w projekcie zdobieniu tj. trawienie, grawerowanie, malowanie konturem, patyną, barwnymi emaliami szkliwnymi lub pastami laserunkowymi. Wszelkie formy malarstwa na szkle wymagają utrwalenia w temperaturze około 650°C. Obecnie często odchodzi się od wyrafinowanych sposobów zdobienia szkła i stosuje się szkła posiadające cechy wyróżniające tj. faktury, rozproszenie światła, przejścia tonalne, iryzowanie czy opalizowanie. Tak przygotowane elementy szkła łączy się szprosami ołowianymi lub techniką Tiffany.
Podczas wykonywania witraży tradycyjnych bardzo ważną czynnością jest malowanie szkieł emaliami szkliwnymi. Zarówno podłoże, czyli szkło, jak i sproszkowane emalie, które po rozrobieniu z wodą stanowią zawiesinę, wymagają specjalnych narzędzi i technik malarskich. Aby osiągnąć pożądane efekty, niezbędna jest specjalistyczna wiedza i doświadczenie. Specyfika emalii w formie zawiesiny nie pozwala na spontaniczne, swobodne, czy też improwizowane sposoby nakładania na szkło. Konieczne jest ścisłe przestrzeganie procedur technonogicznych oraz dyscypliny wykonawczej. Moim zdaniem podczas realizacji witraży proces twórczy kończy się na etapie wykonania projektu. Pozostałe czynności będące rzeczywistym wykonaniem witraża mają charakter rzemieślniczy, ale wymagają dużych umiejętności manualnych i wyczucia plastycznego.
Pracownia witraży - podczas wykonania opracowania malarskiego | Bezbarwne fazowane | Bezbarwne fazowane 2 |
Pracownia witraży - kwatery z beweli i bezbarwnych szkieł podczas przygotowania do składania | Bezbarwne - projekt 2 | Bezbarwne - projekt 1 |
Cięcie szkła | Gotowa kwatera w stylu wiktorjańskim | Pracownia witraży - proces cięcia szkła do kwater witrażowych wykonywanych w technice Tiffany |
Restauracja La Grand Place | Montaż witraża po renowacji | Montaż witraży w kościele w Pokoju |
Montaż witraży w kościele w Pokoju 2 | Mostowice - zestawienie zdjęć kościoła | Po montażu w restauracji La Grand Place, Belgia |
Przygotowanie do cynowania | Siedziba pracowni witraży w Chocieszowie | Siedziba pracowni witraży w Chocieszowie 2 |
Siedziba pracowni witraży w Chocieszowie 3 | Składanie witraża pt. Św. Wojciech kapłanem | Pracownia witraży - elementy witraża podczas malowania na stole podświetlanym |
Witraż ze szkieł stapianych | Witraż przygotowany do składania | Wkładanie pomalowanych szkieł do pieca |
Szkła malowane na stole podświetlanym | Regały ze szkłem i wysuwane stoły | Widok na pracownię witraży |
Rzut okiem na pracownię witraży | Pracownia witraży - wyposażenie | Szkło witrażowe |
Wykonanie rysunku na kartonie w skali 1:1 | Malowanie farbami szkliwnymi na stole podświetlanym | Witraże po renowacji |
Pracownia witraży - Anioł I - fragment przed złożeniem | Pracownia witraży - Anioł I - po złożeniu | Pracownia witraży - Anioł II - na stole podświetlanym |
Anioł II - w trakcie realizacji | Pracownia witraży - składanie kwatery witrażowej w ołowiane szprosy | Pracownia witraży - Anioł II - zdjęcie witraża po złożeniu w dwuteowniki ołowiane |
Pracownia witraży - widok ogólny |