Kontakt

                    Chocieszów 30

             57- 320 Polanica Zdrój

 

                  tel.: 74 868 25 49 

                 kom.: 605 765 545

           e-mail.: muziewicz@op.pl

  • Dodaj link:
  • facebook.com

Pracownia witrażu

Witraże sakralne  Pracownia witrażu

Pracownia witrażu to magiczne miejsce z duszą. Tu każdy element ma swoją historię. Regały ze szkłem, półki z szablonami, dziesiątki narzędzi o nieoczywistym przeznaczeniu. Rysunki, projekty, materiały i energia budząca do życia nowe formy.

Organizacja pracowni witraży to rzecz raczej indywidualna, ale jest sporo elementów stałych, występujących we wszystkich pracowniach, tj. wspomniane już regały na szkło, czy stoły do cięcia szkła i składania kwater. Stół podświetlany, na którym wykonuje się opracowanie malarskie i oczywiście piec do wypalania szkła. Wśród podstawowych narzędzi można wymienić: nóż do szkła, szczypce do szkła, rozwieracz do ołowiu, nóż do ołowiu, lutownica, młotek i zestaw pędzli do malowania na szkle. Są to pędzle z sierści bobra o specyficznych właściwościach i formowane w kształty umożliwiające stosowanie emalii szkliwnych. Narzędziem niezmiennie budzącym zainteresowanie osób odwiedzających pracownię witraży są nożyczki z podwójnym ostrzem na dole, które służą do rozcinania szablonów.

Witraże składają się z trzech zasadniczych komponentów: szkła, dwuteowników ołowianych (szprosów), oraz emalii szkliwnych (kontur, patyna). Na przełomie XIX i XX wieku Louis Comfort Tiffany zastosował łączenie szklanych elementów za pomocą taśmy miedzianej samoprzylepnej i cyny. Ta technologia jest stosowana do dziś równolegle z metodą tradycyjną. Szkło jest barwione w masie tlenkami metali. Zgodnie z przygotowaną dokumentacją, którą stanowi projekt, opracowanie malarskie, rysunek linearny oraz szablony, wycina się szklane elementy i poddaje się je przewidzianemu w projekcie zdobieniu tj. trawienie, grawerowanie, malowanie konturem, patyną, barwnymi emaliami szkliwnymi lub pastami laserunkowymi. Wszelkie formy malarstwa na szkle wymagają utrwalenia w temperaturze około 650°C. Obecnie często odchodzi się od wyrafinowanych sposobów zdobienia szkła i stosuje się szkła posiadające cechy wyróżniające tj. faktury, rozproszenie światła, przejścia tonalne, iryzowanie czy opalizowanie. Tak przygotowane elementy szkła łączy się szprosami ołowianymi lub techniką Tiffany.

Podczas wykonywania witraży tradycyjnych bardzo ważną czynnością jest malowanie szkieł emaliami szkliwnymi. Zarówno podłoże, czyli szkło, jak i sproszkowane emalie, które po rozrobieniu z wodą stanowią zawiesinę, wymagają specjalnych narzędzi i technik malarskich. Aby osiągnąć pożądane efekty, niezbędna jest specjalistyczna wiedza i doświadczenie. Specyfika emalii w formie zawiesiny nie pozwala na spontaniczne, swobodne, czy też improwizowane sposoby nakładania na szkło. Konieczne jest ścisłe przestrzeganie procedur technonogicznych oraz dyscypliny wykonawczej. Moim zdaniem podczas realizacji witraży proces twórczy kończy się na etapie wykonania projektu. Pozostałe czynności będące rzeczywistym wykonaniem witraża mają charakter rzemieślniczy, ale wymagają dużych umiejętności manualnych i wyczucia plastycznego.

 

 

Pracownia witraży - podczas wykonania opracowania malarskiego

Pracownia witraży - podczas wykonania opracowania malarskiego

Bezbarwne fazowane

Bezbarwne fazowane

Bezbarwne fazowane 2

Bezbarwne fazowane 2

Pracownia witraży - kwatery z beweli i bezbarwnych szkieł podczas przygotowania do składania

Pracownia witraży - kwatery z beweli i bezbarwnych szkieł podczas przygotowania do składania

Bezbarwne - projekt 2

Bezbarwne - projekt 2

Bezbarwne - projekt 1

Bezbarwne - projekt 1

Cięcie szkła

Cięcie szkła

Gotowa kwatera w stylu wiktorjańskim

Gotowa kwatera w stylu wiktorjańskim

Pracownia witraży - proces cięcia szkła do kwater witrażowych wykonywanych w technice Tiffany

Pracownia witraży - proces cięcia szkła do kwater witrażowych wykonywanych w technice Tiffany

Restauracja La Grand Place

Restauracja La Grand Place

Montaż witraża po renowacji

Montaż witraża po renowacji

Montaż witraży w kościele w Pokoju

Montaż witraży w kościele w Pokoju

Montaż witraży w kościele w Pokoju 2

Montaż witraży w kościele w Pokoju 2

Mostowice - zestawienie zdjęć kościoła

Mostowice - zestawienie zdjęć kościoła

Po montażu w restauracji La Grand Place, Belgia

Po montażu w restauracji La Grand Place, Belgia

Przygotowanie do cynowania

Przygotowanie do cynowania

Siedziba pracowni witraży w Chocieszowie

Siedziba pracowni witraży w Chocieszowie

Siedziba pracowni witraży w Chocieszowie 2

Siedziba pracowni witraży w Chocieszowie 2

Siedziba pracowni witraży w Chocieszowie 3

Siedziba pracowni witraży w Chocieszowie 3

Składanie witraża pt. Św. Wojciech kapłanem

Składanie witraża pt. Św. Wojciech kapłanem

Pracownia witraży - elementy witraża podczas malowania na stole podświetlanym

Pracownia witraży - elementy witraża podczas malowania na stole podświetlanym

Witraż ze szkieł stapianych

Witraż ze szkieł stapianych

Witraż przygotowany do składania

Witraż przygotowany do składania

Wkładanie pomalowanych szkieł do pieca

Wkładanie pomalowanych szkieł do pieca

Szkła malowane na stole podświetlanym

Szkła malowane na stole podświetlanym

Regały ze szkłem i wysuwane stoły

Regały ze szkłem i wysuwane stoły

Widok na pracownię witraży

Widok na pracownię witraży

Rzut okiem na pracownię witraży

Rzut okiem na pracownię witraży

Pracownia witraży - wyposażenie

Pracownia witraży - wyposażenie

Szkło witrażowe

Szkło witrażowe

Wykonanie rysunku na kartonie w skali 1:1

Wykonanie rysunku na kartonie w skali 1:1

Malowanie farbami szkliwnymi na stole podświetlanym

Malowanie farbami szkliwnymi na stole podświetlanym

Witraże po renowacji

Witraże po renowacji

Pracownia witraży - Anioł I - fragment przed złożeniem

Pracownia witraży - Anioł I - fragment przed złożeniem

Pracownia witraży - Anioł I - po złożeniu

Pracownia witraży - Anioł I - po złożeniu

Pracownia witraży - Anioł II - na stole podświetlanym

Pracownia witraży - Anioł II - na stole podświetlanym

Anioł II - w trakcie realizacji

Anioł II - w trakcie realizacji

Pracownia witraży - składanie kwatery witrażowej w ołowiane szprosy

Pracownia witraży - składanie kwatery witrażowej w ołowiane szprosy

Pracownia witraży - Anioł II - zdjęcie witraża po złożeniu w dwuteowniki ołowiane

Pracownia witraży - Anioł II - zdjęcie witraża po złożeniu w dwuteowniki ołowiane

Pracownia witraży - widok ogólny

Pracownia witraży - widok ogólny
  
Facebook