Kontakt

                    Chocieszów 30

             57- 320 Polanica Zdrój

 

                  tel.: 74 868 25 49 

                 kom.: 605 765 545

           e-mail.: muziewicz@op.pl

  • Dodaj link:
  • digg.com
  • delicious.com
  • wykop-pl
  • facebook.com

Witraże sakralne

  • Witraże do kościołów

    Pojęcie "witraż" kojarzy się przede wszystkim z obiektami kultu religijnego. Nic dziwnego, bo tam miał swoje początki i właśnie w kościołach możemy oglądać witraże najczęściej. Witraże sakralne odgrywały ważną rolę estetyczną, ale także edukacyjną.

    Początkowo w okresie gotyku strzeliste okna podzielone były na kwatery, a każda z nich przedstawiała inną scenę biblijną. Niepiśmienni parafianie mogli "czytać" taki witraż jak świętą księgę. Obecnie jeden temat zazwyczaj wypełnia całe okno bez względu na stosowane w nich podziały.

  • Witraże figuralne

    Witraże figuralne lub figuratywne jak niektórzy mówią, funkcjonują od początku historii witrażownictwa. W średniowieczu pokazywano żywoty świętych w formie ilustrowanej księgi przedstawień religijnych.

    Obecnie w dalszym ciągu wykonuje się wizerunki świętych postaci na potrzeby Kościoła Katolickiego. Warto wspomnieć o zapotrzebowaniu na wykonanie postaci historycznych, patronów instytucji, portretów lub scen rodzajowych odnoszących się do wykonywanych zawodów i innych aktywności człowieka. 

  • Pracownia witrażu

    Pracownia witrażu to magiczne miejsce z duszą. Tu każdy element ma swoją historię. Regały ze szkłem, półki z szablonami, dziesiątki narzędzi o nieoczywistym przeznaczeniu. Rysunki, projekty, materiały i energia budząca do życia nowe formy.

    Organizacja pracowni witraży to rzecz raczej indywidualna, ale jest sporo elementów stałych, występujących we wszystkich pracowniach, tj. wspomniane już regały na szkło, czy stoły do cięcia szkła i składania kwater. Stół podświetlany, na którym wykonuje się opracowanie malarskie i oczywiście piec do wypalania szkła.

  • Projekty witraży

    Projektowanie witraży wymaga od twórcy wiedzy wykraczającej poza ogólne zasady kompozycji. Głównym tego powodem jest zastosowanie szczególnego materiału jakim jest szkło.

    Witraż jest obiektem, którego właściwy efekt możemy zobaczyć pod światło, tymczasem projetk wykonujemy zazwyczaj na papierze i jego obraz oglądamy w wyniku światła odbitego. Po określeniu stylu, tematu, formy oraz kolorystyki musimy uwzględnić techniczne możliwości obróbki szkła, do których zaliczamy: wycinanie właściwych kształtów, malowanie szkieł emaliami oraz stosowanie technik zdobienia szkieł tj. trawienie i grawerowanie.

  • Sztuka witrażu - historia w pigułce

    "Witraż jest to kompozycja wykonana z odpowiednio dobranych i zestawionych ze sobą kawałków szkła barwionych w masie, połączonych ołowianymi szprosami w kwatery, które stanowią wypełnienie otworu okiennego." Niżej przedstawiona krótka historia witraży opisuje kilka ważniejszych faktów z jego rozwoju na świecie, oraz prezentuje dokonania polskich artystów w tej dziedzinie.

    Witraż rozwinął się z mozaiki. Pierwsze wzmianki o witrażach pochodzą z początku V w. i od samego początku jego rozwój był związany z budownictwem kościelnym. Najstarszy zachowany witraż przedstawiający głowę Chrystusa z klasztoru Weissenburg, pochodzi z IXw.

Facebook