Chocieszów 30
57- 320 Polanica Zdrój
tel.: 74 868 25 49
kom.: 605 765 545
e-mail.: muziewicz@op.pl
Chocieszów 30
57- 320 Polanica Zdrój
tel.: 74 868 25 49
kom.: 605 765 545
e-mail.: muziewicz@op.pl
Projektuję i wykonuję witraże od 1984 roku. Zajmuję się również renowacją i rekonstrukcją witraży w technikach dawnych, tradycyjnie składanych w profile ołowiane oraz stosuję technikę Tiffany. Wykorzystuję wyrafinowane metody zdobienia szkła tj. trawienie, grawerowanie, a przede wszystkim malowanie na szkle farbami szkliwnymi wypalanymi w temperaturze 650 °C.
Składający się z trzech kwater witraż ma nieco baśniowy charakter i nawiązuje do twórczości Louisa Comforta Tiffany'ego. Dwie kobiety o różnych temperamentach (statyczny i dynamiczny) zostały przedstawione na tle malowniczego krajobrazu. Kompozyję uzupełniają kwiaty, które w swej formie nie przekładają się bezpośrednio na żadne znane z natury gatunki i ważki o nadnaturalnej wielkości. Postaci zostały wykonane tradycyjną techniką witrażową, czyli namalowane na szkle farbami szkliwnymi, a wszystkie pozostałe elementy kompozycji są wycięte ze szkieł opalizujących. Całość jest złożona w technice Tiffany.
Ten witraż jest wykonany techniką tradycyjną z zastosowaniem szkieł Youghiogheny oraz Uroboros. Twarz została namalowana farbami szkliwnymi i wypalona w temperaturze 650 stopni Celsjusza. Kompozycja ma charakter symboliczny i powstała na potrzeby własne. Jej przesłanie skupia się na pokazaniu dominacji wzrokowych bodźców w relacjach i komunikacji z otaczającym światem. Tymczasem przekaz płynący z wszechogarniających mediów tendencyjnie manipuluje ludzką świadomością nakładając specyficzny rodzaj "filtra", który ogranicza percepcje i zdolność do obiektywnej oceny rzeczywistości.
Witraż ten powstał na zamówienie inwestora z Londynu. Ponieważ nie miałem możliwości montować go osobiście, byłem zmuszony zrobić zdjęcie każdej kwatery osobno i połączyć je w programie graficznym, aby móc zaprezentować całość. Miejscem przeznaczenia jest otwór w ścianie pomiędzy pomieszczeniami wewnątrz budynku, zatem można się spodziewć nieco innego efektu wizualnego, ale kompozycja zapewne pozostanie bez zmian. Stonowane kolory i delikatne faktury szkieł subtelnie dopełnianją dekoracyjność fazowanych motywów.
Oto fragment witraża w drzwiach do holu w hotelu Graniczna w Radkowie. Jest to witraż dekoracyjny, w którym zastosowano szkła fazowane oraz bezbarwną fakturę na tło. Całość została otoczona silnie kontrasującym kolorem czerwonym nawiązującym do zdobień w pomieszceniu. Szprosy ołowiane grubości 6mm podkreślają rysunek kompozycj. Zastosowanie bezbarwnych szkieł pozwoliło uniknąć znacznego ograniczenia przepływu światła, które często występuje, gdy stosujemy intensywne barwy. Dobrze dobrane proporcje poszczególnych elementów nadają całości elegancji i wyrafinowania.
Witraż ten w całości zakrywa jedną ze ścian na klatce schodowej, na której są umieszczone instalacje gazowe i wodociągowe. W zamyśle inwestora ma on stanowić estetyczną formę zasłony rur, licznika i innych elementów technicznych. Witraż nie ma podświetlenia, zatem forma prezentacji jest zbliżona do mozaiki. Głównym tematem witraża sugerowanym przez inwestora są słoneczniki, które zostały przedstawione w estetyce secesyjnej, dostosowując się tym samym do stylu budynku.
W tym przypadku możemy mówić o mieszanej technice wykonania witraża. Zostały w nim zastosowane szkła opalizujące (w przeważającej części Spectrum, oraz uzupełniony szkłem Youghiogheny i Armstrong) jakie stosuje się w technice Tiffany. Natomiast do połączenia szkieł użyto szprosów ołowianych o różnych szerokościach (6, 8, 10 i 12 mm), jakie stosuje się w technice tradycyjnej. Podobnie jak w przypadku wyżej prezentowanego witraża przedstawiającego słoneczniki, ten także jest prezentowany na ścianie bez podświetlenia.
Witraż zamontowany w podcieniu wejścia do budynku secesyjnego pełni funkcję osłony przed warunkami atmosferycznymi. Wykonany ze szkieł Youghiogheny, Wismach i Armstrong. Składany w szprosy ołowiane o szerokości 6 mm. W tle witraża użyto szkło delikatnie barwione w masie, transparentne o delikatnej fakturze, które przepuszcza odpowiednią ilość światła niezbędnego w obrębie schodów i drzwi wejściowych do budynku.
Na tym zdjęciu można zaobserwować typowe dla witrażownictwa techniki malarskie. Cienkimi kreskami konturu narysowano wszystkie detale twarzy i włosów przedstawionej postaci. Natomiast brązową patyną wykonano modelunek formy i światłocień nadając wrażenie przestrzenności bryle głowy. Dzięki zastosowaniu sposobu wybierania farby w jaśniejszych partiach poprzez topowanie suchym pędzlem, uzyskano miękkie, łagodne przejścia tonalne między płaszczyznami ciemnymi i jasnymi.