Kontakt

                    Chocieszów 30

             57- 320 Polanica Zdrój

 

                  tel.: 74 868 25 49 

                 kom.: 605 765 545

           e-mail.: muziewicz@op.pl

  • Dodaj link:
  • facebook.com

Witraże

Witraże roślinne i krajobrazoweWitraże figuratywneWitraże w obiektach zabytkowychWyróżnieniaWitraże abstrakcyjneWitraże sakralneWitraże ze szkieł bezbarwnychWitraże nowoczesneProjekty witraży i realizacjePracownia witraży
Witraże roślinne i krajobrazowe
Witraże figuratywne
Witraże w obiektach zabytkowych
Wyróżnienia
Witraże abstrakcyjne
Witraże sakralne
Witraże ze szkieł bezbarwnych
Witraże nowoczesne
Projekty witraży i realizacje
Pracownia witraży

Projektuję i wykonuję witraże od 1984 roku. Zajmuję się także renowacją i rekonstrukcją witraży w technikach dawnych, tradycyjnie składanych w profile ołowiane oraz stosuję technikę Tiffany. Wykorzystuję wyrafinowane metody zdobienia szkła tj. trawienie, grawerowanie, a przede wszystkim malowanie na szkle farbami szkliwnymi wypalanymi w temperaturze 650 °C.

Efektem mojej pasji tworzenia witraży są m.in. prace, które można obejrzeć poniżej. 

 

 Witraż pod tytułem "Zapatrzenie B", 46x78 cm,

 

jest wykonany techniką tradycyjną z zastosowaniem szkieł Youghiogheny oraz Uroboros. Twarz została namalowana farbami szkliwnymi i wypalona w temperaturze 650 stopni Celsjusza. Kompozycja ma charakter symboliczny i powstała na potrzeby własne. Jej przesłanie skupia się na pokazaniu dominacji wzrokowych bodźców w relacjach i komunikacji z otaczającym światem. Tymczasem przekaz płynący z wszechogarniających mediów tendencyjnie manipuluje ludzką świadomością nakładając specyficzny rodzaj "filtra", który ogranicza percepcje i zdolność do obiektywnej oceny rzeczywistości.

 

 Śmierć Św. Wojciecha, sanktuarium w Cieszęcinie, 52x74 cm,

 

ostatni z siedmiu witraży przedstawiający żywot Św. Wojciecha wykonany techniką tradycyjną z zastosowaniem szkieł barwionych w masie tlenkami metali i malowanych farbami szkliwnymi (kontur, patyna), a łączenia zostały wykonane przy pomocy dwuteowników ołowianych o szerokości 6 mm. W tym wypadku zostały zastosowane różne metody nakładania farby i jej modelowania na szkle. Stylistyka jest dostosowana do wcześniej wykonanych witraży i charakteru obiektu. Sposób przedstawienia sceny wynika z treści przekazów historycznych.

 

 Witraż przedstawiający słoneczniki w stylu secesyjnym, 220x 275 cm

 

 Witraż w secesyjnym budynku w Kłodzku przedstawiający motyw słoneczników, 220x275cm

 

Witraż ten w całości zakrywa jedną ze ścian na klatce schodowej, na której są umieszczone instalacje gazowe i wodociągowe. W zamyśle inwestora ma on stanowić estetyczną formę zasłony rur, licznika i innych elementów technicznych. Witraż nie ma podświetlenia, zatem forma prezentacji jest zbliżona do mozaiki. Na dolnym zdjęciu widać kwatery sfotografowane pojedynczo pod światło i połączone w całość w programie komputerowym. Głównym tematem witraża sugerowanym przez inwestora są słoneczniki, które zostały przedstawione w estetyce secesyjnej, dostosowując się tym samym do stylu budynku.

 

 

 Witraż abstrakcyjny - tryptyk, 78x260 cm

 

W tym przypadku możemy mówić o mieszanej technice wykonania witraża. Zostały w nim zastosowane szkła opalizujące (w przeważającej części Spectrum, oraz uzupełniony szkłem Youghiogheny i Armstrong) jakie stosuje się w technice Tiffany. Natomiast do połączenia szkieł użyto szprosów ołowianych o różnych szerokościach (6, 8, 10 i 12 mm), jakie stosuje się w technice tradycyjnej. Podobnie jak w przypadku wyżej prezentowanego witraża przedstawiającego słoneczniki, ten także jest prezentowany na ścianie bez podświetlenia.

 


 Witraż w stylu secesyjnym - motyw kwiatowy, 105x175 cm

 

Witraż zamontowany w podcieniu wejścia do budynku secesyjnego pełni funkcję osłony przed warunkami atmosferycznymi. Wykonany ze szkieł Youghiogheny, Wismach i Armstrong. Składany w szprosy ołowiane o szerokości 6 mm. W tle witraża użyto szkło delikatnie barwione w masie, transparentne o delikatnej fakturze, które przepuszcza odpowiednią ilość światła niezbędnego w obrębie schodów i drzwi wejściowych do budynku.

 

 Witraż "Św. Wojciech kocha Matkę Bożą", w/g obrazu "Matka Boska Cieszęcińska", 52x74cm

 

Ta realizacja wymagała poszerzenia środków malarskich o farby szkliwne w kolorze żółtym, niebieskim, purpurowym i kolor beżowo-brązowy imitujący odcień cielisty. Sposób malowania obrazu olejnego, na kanwie którego powstał witraż wymusił stosowanie kilku kolorów na jednym kawałku szkła, co zwiększyło nakład pracy oraz ilość wypałów niezbędnych do uzyskania pożądanego efektu. Część szkieł barwionych w masie powstała w Jasielskiej Hucie Szkła witrażowego. Pozostałe, wielobarwne elementy powstały na szkle bezbarwnym.

 

  

 Fragment witraża "Św. Wojciech Zakonnikiem", wymiar całości - 52x74 cm

 

Na tym zdjęciu można zaobserwować typowe dla witrażownictwa techniki malarskie. Cienkimi kreskami konturu narysowano wszystkie detale twarzy i włosów przedstawionej postaci. Natomiast brązową patyną wykonano modelunek formy i światłocień nadając wrażenie przestrzenności bryle głowy. Dzięki zastosowaniu sposobu wybierania farby w jaśniejszych partiach poprzez topowanie suchym pędzlem, uzyskano miękkie, łagodne przejścia tonalne między płaszczyznami ciemnymi i jasnymi.

 

 Św. Wojciech - wykonane witraże i projekty w formie rysunków, wymiary poszczególnych kwater - 52x74 cm

 

Proces tworzenia witraży podzieliłbym na dwa zasadnicze etapy. Pierwszy z nich, to wykonanie projektu, rysunków z naniesionymi detalami do namalowania na szkle. Przygotowanie dokumentacji technicznej, czyli kalek i szablonów. Drugim etapem jest wykonanie witraża na podstawie przygotowanej dokumentacji, w skład którego wchodzi cięcie szkła, malowanie i wypalanie, oraz składanie w profile ołowiane i uszczelnianie. Powyższy zestaw zdjęć przedstawia witraże i rysunki, w/g których zostały wykonane.

 

 Witraże przedstawiające głowy - Stuttgart, wymiary kwater - 50x50 cm

 

Projekt witraża ze znakami zodiaku, kwatery górne - 48x58 cm, kwatery dolne - 48x107 cm

 

Witraż w restauracji Le Grand Place w Louvain La Neueve, Belgia; 200x440 cm, 2017 r. 

 


Witrażowy portret Św. ojca Pio, 46x78 cm

 

 Malowane elementy postaci do witraży o tematyce religijnej

 

"Trzy postacie" - witraż umieszczony na suficie w domu prywatnym w Ziębicach, 100x 300 cm

 

Witraż parawan - prywatna posesja w Kłodzku, 170x495 cm

 

Krajobraz z wiatrakiem - witraż na klatce schodowej w Długopolu-Zdrój, 150x280 cm

 

Witraż z herbami w Muzeum Filumenistycznym w Bystrzycy Kłodzkiej

 

Witraż w drzwiach wejściowych - Polanica-Zdrój 60x85 cm

 

Witraż ze szkieł fazowanych - rezydencjia koło Świdnicy, wymiary kwater - 25x110 cm

 

Witraż w drzwiach do łazienki - pałac w Ziębicach 75x110 cm

  

Anioł I - Muzeum aniołów w Jarkowie - projekt w formie rysunku z lewej i zrealizowany witraż z prawej, 100x98cm

 

Anioł II - Muzeum aniołów w Jarkowie - projekt w formie rysunku i zrealizowany witraż, 92x107 cm

 

Witraż przedstawiający Mieszka I-go w/g Jana Matejki, 70x100 cm

 

Jezus miłosierny - mała forma witrażowa, 32x43 cm

 

Witraż "Św. Faustyna" w kościele w Strąkowej koło Ząbkowic Śląskich, 75x 120 cm

 

Witraż do łazienki - Wiktorów koło Warszawy

 

Matka Boska z Dzieciątkiem - Witraż w Zakonie Sercanów Białych koło Polanicy-Zdrój, 72x152 cm

 

 Witraże do drzwi z motywami winogron

 

Witraże secesyjne do drzwi, po lewej - 20x100 cm, po prawej - 200x210 cm

 

Witraże abstrakcyjne, po lewej - 45x70 cm, po prawej - 40x70 cm

 

Witraż ze szkieł bezbarwnych o tematyce roślinnej, 90x226 cm

 

Więcej wykonanych przeze mnie witraży można zobaczyć w górnych zakładkach: Witraże świeckieWitraże sakralne i Realizacja witraży , które są podzielone tematycznie z uwzględnieniem technik wykonania.

 

Facebook